Założenie: udostępnienie doświadczenia obecności wideo poprzez bezpośredni fizyczny udział widza w kreowaniu materiału audiowizualnego. Możliwość przeżycia formalnego eksperymentu dzięki podpięciu ciała do urządzenia i uruchomieniu strumienia wideo własnym ruchem (biegiem).
Głównym elementem jest urządzenie inspirowane „statywem”, skonstruowanym przeze mnie w 1993 roku w Bremen, który posłużył do nakręcenia pracy wideo i wykonania performansu pod tytułem Runner. Tym razem zapraszam widzów do podpięcia się do stalowego ramienia i uruchomienia audiowizualnego procesu z własną biegnącą postacią w centrum kadru. Wersja 2.1 korzysta z najnowszych osiągnięć analizy i przekazywania obrazu, jaką daje współczesna technologia wykorzystywana w smartfonach.
Na ramieniu urządzenia umieszczony jest telefon ze specjalnie dla tego projektu zaprogramowanym efektem aplikacji Instagram. W czasie rzeczywistym modyfikuje on obraz z kamery smartfona, rozpoznając sylwetkę człowieka, rozciąga horyzontalnie piksele znajdujące się na krawędzi postaci i tworzy wirtualną scenografię, w której porusza się performer. Obraz z telefonu jest transmitowany do czterech telewizorów stojących wokół „statywu”. Poprzez ruch w kole widz generuje audiowizualną treść: obraz wideo, idealnie zsynchronizowany podkład dźwiękowy i choreografię swojej dynamiki w przestrzeni realnej i wirtualnej.
Zarejestrowane materiały z kolejnych performansów zostaną wykorzystane do powstania pracy wideo, gdzie wszyscy biegacze spotkają się ze sobą w cyfrowym kole.
Piotr Wyrzykowski
Uodzony w 1968 roku w Gdańsku. Artysta, performer, scenograf. Dyplom uzyskał w Pracowni Intermedialnej „PI” profesora Witosława Czerwonki w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie aktualnie pracuje jako wykładowca na Wydziale Malarstwa. Jest twórcą aplikacji mobilnych, wideo, performansów multimedialnych, instalacji interaktywnych, projektów internetowych, działań w przestrzeni publicznej. Debiutował jako performer w 1990 roku (Galeria Wyspa), współtworząc z Markiem Rogulskim duet Ziemia Mindel - Würm. W latach dziewięćdziesiątych aktywnie uczestniczył w gdańskim środowisku artystycznym, angażując się w działania współtworzące Nową Szkołę Gdańską. Był członkiem Stowarzyszenia Aktywności Społecznej, prowadzącego galerię C-14, współtworzył Fundację Otwarte Atelier (obecnie CSW Łaźnia), był wiceprezesem Fundacji Wyspa Progress. Jego aktualna aktywność z wykorzystaniem najnowszych technologii do kreowania globalnych partycypacyjnych performansów jest rozwinięciem indywidualnych wystąpień z lat dziewięćdziesiątych. Współzałożyciel i dyrektor artystyczny grupy C.U.K.T. (Centralny Urząd Kultury Technicznej), wykorzystującej prekursorsko zasięg Internetu do działań artystycznych (Kampania Prezydencka Wiktorii Cukt, 2001). Autor pionierskiej polskiej pracy internetowej (44, 1999), opartej na poczcie królów polskich Matejki. Praca Wyrzykowskiego Beta Nassau (1993) jest częścią kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Jego dzieła znajdują się również w kolekcjach i archiwach MSN w Warszawie, Muzeum Nowoczesnego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, NOMUS w Gdańsku, CSW Zamek Ujazdowski i w prywatnej kolekcji Pinchuk Art Centre w Kijowie.